Ullis scrapblog

Om livet i allmänhet och scrapbooking i synnerhet.

Min bilder
Namn:

Jag är en scrapfrälst småbarnsmamma som jobbar för mycket och tycker att dygnet har alltför få timmar! Jag är invandrad skåning och bor utanför Lund med min sambo Micke och mina barn Rebecca(5,5) och Anton(2,5). Jobbar gör jag som flygledare på Sturup där jag sköter trafik över södra Sverige samt till och från Köpenhamn.

torsdag, december 07, 2006

När börjar julen?

Ja det är väl förstås olika för olika människor ;-) Men för vår lilla familj börjar den traditionsenligt på första advent. Och då menar jag inte att vi plockar fram ljusstakarna och småpyntar litegrann. Nejdå, vi går "all in" redan från början! Julgran hugges och pyntas, tomtar tas fram, det bakas och pysslas och donas under hela December. För det är ju faktiskt adventstiden, den här förväntansfulla månaden innan jul, som är själva julmyset! (tycker iaf jag ;-)

I år fick vi tjuvstarta lite eftersom 1:a advent inföll så jämrans sent. Den årliga julbasaren på barnens dagis hölls nämligen redan helgen innan och det är den som brukar vara startskottet för oss. Jag bidrar alltid med något hemmapysslat som brukar vara uppskattat, så även i år. För första gången hade jag pysslat tändsticksaskar och roligt nog så blev det en riktig succé!



Så här såg de ut. Jag hade tänkt ta 30:- för de stora och 10:- för de små men prissättarna som jobbade första halvan av basaren tyckte de var värda mer! Vi började med 50:- för de stora och 20:- för de små! Det gick trögt.... Då sänkte de priset på de stora till 40:- och det sa bara *swoosh* så var de slut! Och trots att inte en enda liten såldes så länge de stora fanns så sa det bara *swoosh* om dem också så fort de stora var slut! Superkul!

För pengarna som dras in på basaren ordnas det en bussutflykt för dagisbarnen frampå vårkanten, den brukar gå till Skånes Djurpark eller något liknande exotiskt ;-) Barnen kommer alltid hem genomtrötta men lyckliga. Matsäcken har de knappt rört och bussresan är det som gjort störst intryck av allt de varit med om, känns det igen? ;-)

Nu vet jag i alla fall att det blir askar till nästa års basar också, jag hade lätt kunnat sälja ett tjugotal till i år! De små var ju busenkla att göra dessutom! En utstansad cirkel, en fern och lite silversnöre - klart! Sånt gillar jag! ;-)

4 Comments:

Blogger gudrun said...

Så fine, fine fyrstikkesker du hadde lagd til basaren. Skjønner godt at det bare sa *svosj*... ;)
Basar er en fin start på juletiden.
Ha det fint og kos deg med pyssel fram mot jul.
Kram

12/07/2006 11:12 em  
Anonymous Anonym said...

Imponerad Ullis, över din tändsticksaskKORG! Underbart fina och vad roligt att de blev uppskattade (konstigt annars enligt mig...).

Jag njuter också av december även om granköp och granpynt får vänta tills helgen innan julafton.

Kram på dig!

12/08/2006 8:54 em  
Anonymous Anonym said...

Vilka underbara små askar! Jag brukar också ta 40 kr för mina stora. Tänk vilken tid vi lägger ner! Ha det gott!

12/08/2006 10:05 em  
Anonymous Anonym said...

Vilken underbar korg!!!

12/09/2006 10:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home