Ullis scrapblog

Om livet i allmänhet och scrapbooking i synnerhet.

Min bilder
Namn:

Jag är en scrapfrälst småbarnsmamma som jobbar för mycket och tycker att dygnet har alltför få timmar! Jag är invandrad skåning och bor utanför Lund med min sambo Micke och mina barn Rebecca(5,5) och Anton(2,5). Jobbar gör jag som flygledare på Sturup där jag sköter trafik över södra Sverige samt till och från Köpenhamn.

söndag, december 31, 2006

Tillbaka igen

Både i blogvärlden och i verkligheten kan man väl säga ;-)

Idag sitter jag på jobbet, dvs mitt "gamla" jobb på ATCC Malmö. Skolan är stängd, eller rättare sagt elevlös, nästa vecka också så då passar jag på att jobba här istället för att få upp antalet pass så att jag kan hålla min behörighet. Fast idag gör vi inte många knop på jobbet. 2-3 flygplan samtidigt verkar vara max trots att alla sektorer i behörighetsgruppen är sammanslagna. Ganska skönt faktiskt! :-D Jag har med mig både SS och CK som kom medan jag var bortrest plus en tegelsten till bok som jag tänkte försöka börja på idag så sysslolös är jag då rakt inte! ;-)

Det var så längesen jag bloggade att jag knappt vet vad som är skrivvärdigt och inte. December var inte alls julmysig för mig i år :-( Mycket berodde det på att jag hade en elev i min klass som inte presterade tillräckligt bra och otroligt mycket tankar och energi gick åt till att försöka hjälpa honom bli bättre! Han fick spela extra simulatorspel och jag hade enskilda samtal med honom plus att han fick träffa en psykolog som har hjälpt många andra elever (inklusive mig själv) under svåra perioder på skolan. Tyvärr räckte inte dessa extra åtgärder utan min sista arbetsuppgift innan jul var att tala om för honom att han inte får fortsätta på skolan - TUNGT! :-( Han är dessutom en supertrevlig kille som vi alla gärna hade haft som kollega, bortsett då från det faktum att han inte hade varit trafiksäker ;-)

Jaja, det känns i alla fall som helt rätt beslut och jag hoppas på att nästa fas blir lugnare så att jag har lite kapacitet över att ägna åt resten av klassen också, de har blivit lite eftersatta nu när all fokus har legat på honom. Jag har dessutom varit instruktör på den fas som börjar nästa vecka och det är min absoluta favorit! Massor av trafik men inte så mycket strul och "konstigheter" som det var under den förra fasen ;-)

Scrapmässigt har det inte hänt så mycket. Jag kan ju visa den LO som jag pratade om i mitt förra inlägg, jag gillar den faktiskt bättre nu än jag gjorde då! ;-D Såhär löd min utmaning som publicerades på SWE scrapbook v.50:

Den här veckan vill jag utmana er till att använda en av mina favorittekniker, något som är gemensamt för nästan varje LO jag scrappar. Det är något som av många anses vara ganska tabu, nämligen att sätta saker ovanpå fotona! Personligen anser jag att det inte förstör fotot det allra minsta utan att det istället hjälper till att lyfta fram huvudmotivet eftersom man täcker över distraherande element i utkanterna. Jag har gjort ett exempel för att visa er:



På det stora huvudfotot har jag satt scrappers floss, delar av titeln och ett annat foto. Lägg märke till hur dessa element hjälper till att ytterligare rama in och lyfta fram bilden av barnen i mitten av fotot. Även
de mindre korten har jag låtit överlappa varandra för att de ska framträda som en enhet och att det ska vara lätt att följa den röda tråden genom historien! Det vore superkul om ni ville ge detta ett försök, det kanske förändrar er syn på hur "heliga" fotona egentligen är! ;-)

Tyvärr var det inte många som hakade på men med tanke på tajmingen är det kanske inte så konstigt! Blir du sugen att testa? Jag skulle bli jätteglad om du i så fall postar en länk i kommentarerna så ska jag genast kila dit och kika och kommentera!

Nu är det dags att "kissa förväg" och gå in och jobba igen. Det är faktiskt skönt att vara på jobbet! ;-)

Kram/Ullis