Ullis scrapblog

Om livet i allmänhet och scrapbooking i synnerhet.

Min bilder
Namn:

Jag är en scrapfrälst småbarnsmamma som jobbar för mycket och tycker att dygnet har alltför få timmar! Jag är invandrad skåning och bor utanför Lund med min sambo Micke och mina barn Rebecca(5,5) och Anton(2,5). Jobbar gör jag som flygledare på Sturup där jag sköter trafik över södra Sverige samt till och från Köpenhamn.

onsdag, oktober 18, 2006

Först och främst tack!

Tack för alla kommentarer jag får här på bloggen! Det är fantastiskt roligt att så många hittar hit och att ni tar er tid att kommentera, jag blir lika glad varje gång jag ser att någon lämnat ett avtryck!! :-D

Jag har haft fortsatt scrapflyt och fått en hel del gjort! Det mesta visas nog i slutet av veckan på SWE scrapbook men jag lyckades få till en igår som inte var till ngt speciellt, den kommer här;



Är det inte lustigt hur olika processen ser ut från LO till LO? De här fotona hade jag haft utprintade länge eftersom planen var att scrappa ett bidrag till Pysselpunktens skisstävling för ett par månader sedan. Då hann jag aldrig få till det och nu när jag skulle ta tag i fotona hade jag ingen lust alls att använda skissen!

Jag fick istället för mig att scraplifta en LO från senaste SS och beskar mina foton därefter, det stora hade jag printat alldeles för stort (eftersom det skulle vara till den andra skissen) så det fick beskäras ganska hårt, lustigt nog tycker jag att det blev bättre såhär! Sen monterade jag själva fotodelen enligt LO´n jag scrapliftade, skrev dit texten och började leta efter två olika papper att ha som bakgrund (eftersom originallayouten hade det). Jag provade diverse olika (som vanligt) men kom till slut fram till att det funkade bäst med en enkel beige bakgrund (som vanligt! ;-)

Jag ville ändå liva upp det hela litegrann, det var så den blåa swirlen kom till och sen återstod bara titeln. Efter att ha letat bland mina bokstäver kom jag fram till att enda sättet att få in hela ordet på den plats som fanns var att använda mitt QK Studio (för det är så smalt) vilket jag inte alls hade lust till! Då kom jag på den här lösningen med tre bokstäver i varje rad, jag har sett andra göra det förut och jag gillar verkligen hur det ser ut! Varför jag stämplade en journalingspot under titeln? Vet inte, det verkade som en bra idé just då! ;-) Nu känns det kanske lite överflödigt men det är ju inget att göra nåt åt så det får vara.

Medan jag klistrade fast bokstäverna kom jag på att jag behövde något blått där för att skapa en visuell triangel med swirlsen, blomman som O var ett enkelt sätt att åstadkomma det! Då behövde jag något i mitten av blomman och plockade fram min påse med "bling". Jag hittade genast det jag ville ha och snubblade samtidigt över ett gäng orange "gems". De passar ju bra i färgen, undrar om de passar in nånstans? tänkte jag och stoppade dit dem ute på min swirl. Sådärja, klart!

Nä vänta nu, det där runda fotot ser för stort ut för blomman. Jag får nog stansa ut bara Anton och använda den delen. *stansar* Nej vänta nu den blev alldeles för liten plus att jag förlorar historien, mormor finns ju med i texten men inte på foto om jag gör så.... Jag får printa ut samma foto i mindre storlek! Nä fy vad jobbigt och slösaktigt....nöj dig nu med vad du har Ullis. Då sätter jag väl tillbaka Anton på sin plats då! *sur* Ja det funkade ju superbra! Hela fotot är med men kanten runt Anton gör att cirkeln blir uppdelad och inte ser så kompakt ut. Så där, NU är den klar!

Så gick det till den här gången men nästa gång blir det garanterat en helt annan process, kul tycker jag!! :-D

Jag håller fortfarande på med sommarens foton men är inte alls sugen på dem längre, är det inte konstigt? Så fort det blir höst vill jag bara scrappa mustiga härliga färger och snart sätter väl julkänslorna in och då är det bara sånt som gäller! Jag får nog sätta lite fart nu och bli klar med sommaren nån gång innan inspirationen dör ut helt! Det rör sig bara om ca 5-6 LO´s från Juni och Juli. I Augusti hade jag ingen kamera så den månaden finns det inget att göra ngt åt och September har jag ju redan börjat småfuska i ;-) Mitt normalläge är att ligga drygt en månad "efter" med scrappingen, dvs att scrappa början av September i mitten av Oktober vore normalt. Det som kommit emellan är ett antal minialbum av olika slag, dökul att göra men otroligt tidskrävande!

Ikväll ska jag nog ändå försöka mig på ett chipboardalbum (tack Tanja!) i enkel stil och hoppas att jag lyckas få klart det på en kväll. Hoppas att ni andra också har flyt och njuter av skapandet som jag gör just nu! ;-D

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Otroligt roligt att läsa om hela din process! Vi jobbar både olika och lika. Det som aldrig upphör att fascinera mig är att man kan bli så inspirerad av människor med så olika stil än en själv. Varje gång jag ser något som du har gjort blir jag alldeles scrapglad och vill börja skapa på en gång!

10/18/2006 11:48 fm  
Blogger Ullis said...

Tack Monica vilken underbar komplimang!!! Och jag är lika fascinerad jag för inspirationen är ömsesidig! ;-)

10/18/2006 1:10 em  
Blogger tanja said...

Det är så kul att läsa dina tankar genom din skapandeprocess. Du skapar så "intelligent", dvs det finns en tanke bakom de mesta på dina LO's. Det är inte alltid man ser det vid den första anblicken men tittar man ett tag så upptäcker man det underfundiga i dina skapelser...

10/18/2006 9:10 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Ullis, har relativt nyligen hittat till din blogg. Måste bara kika in och säga att jag verkligen gillar din senaste LO och det var himla kul att läsa om processen. Jag scrappar än så länge bara digitalt och jag blev så inspirerad av din LO att jag nog skall scraplifta den som mitt nästa projekt.

Petra S.

10/19/2006 9:57 fm  
Blogger Ullis said...

Oj vad kul att höra Petra! Du kan väl höra av dig när du gjort det så jag får se hur det blev?
Jag har fortfarande inte vågat mig på någon digiscrapping men jag håller på mer och mer med fotoredigering så steget är kanske inte så långt..... ;-)

10/19/2006 10:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Man blir så glad när man ser dina verk. Jättefina är de. Kul att läsa hur du gör dem också!

10/19/2006 5:17 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker också att det är kulatt läsa om din process, även om jag fått nöjet att uppleva den live :-D ELler nöje...pappersvalet kan jag vara utan!! Resten är kul att se.

Pip har nog UVI och får medicin nu :-(

10/19/2006 7:40 em  
Blogger gudrun said...

For en hærlig LO Ullis.
Bildet er så kult med tærne i forgrunnen. ;-)
Likte det kjempegodt.
Fint å lese hvordan du jobber, det er alltid spennende å høre hvordan andre gjør det. ;-)

10/19/2006 9:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home